Wat is effectiever, een workhop of training of individuele coaching? Ik sta regelmatig voor die vraag bij mensen die ik spreek of coach. Intuïtief maak ik een keuze en wijs ze op de mogelijkheid een goede training of workshop te volgen bij iemand waar ik voor insta. Of hoe coaching ze (verder) kan helpen stappen te maken. Maar wat is de ratio achter deze keuze?
5 momenten dat je echt graag iets wilt leren
Dit weekend las ik in NRC weer een lezenswaardige column van Ben Tiggelaar, die wekelijks schrijft over persoonlijk leiderschap, werk en management. Het ging over de momenten waarop mensen willen leren en welke leervorm het beste hierop aansluit. Hij schreef over twee Amerikaanse experts op het gebied van bedrijfsopleidingen, Bob Mosher en Conrad Gottfredson. Ik heb even gegoogeld, en zij noemen het de 5 Moments of Need. Voor mij de spijker op de kop.
Volgens Mosher en Gottfredson willen we leren wanneer we:
- voor de eerste keer iets gaan doen (new)
- meer willen weten over wat we al hebben geleerd (more)
- gaan toepassen wat we hebben geleerd. Hier hoort ook bij: plannen van wat we gaan doen, opfrissen van wat we misschien vergeten zijn en aanpassen van onze aanpak aan een unieke situatie (apply)
- oude routines moeten veranderen en nieuwe kennis nodig hebben om ons werk goed te doen (change)
- tegen problemen aanlopen, wanneer dingen mislukken of anders gaan dan de bedoeling was (solve).
Ben Tiggelaar schrijft vervolgens:
Voor de eerste twee momenten werkt ‘ouderwets’ leren prima. Lekker op cursus of naar een training, dat kan je op gang helpen in je leerproces. Maar vooral voor de momenten drie, vier en vijf, waarbij de nadruk veel meer ligt op doen, is het verstandiger mensen tijdens hun werk te ondersteunen bij het leveren van prestaties.
Zoals Mosher en Gottfredson op hun website schrijven:
Research shows that 80 percent of learning in the workplace occurs on the job, rather than in formal training sessions.
Ik realiseer me nu dat dit precies is waarom mijn coaching van anderen ‘on the job’ zo effectief is. En ik terughoudend ben met het geven van workshops en trainingen. Omdat mijn kracht zit in het toepassen van het geleerde, patronen doorbreken en omgaan met gedoe. In het moment dieper kijken, waardoor het kan integreren en beklijven. Dat is waardoor mijn klanten grote stappen maken. Kijk maar naar de aanbevelingen.
Training of coaching?
De column van Ben Tiggelaar heeft me geholpen helderder te krijgen wanneer coaching effectiever is dan een workshop of training. Ik heb deze tabel gemaakt waarin ik aspecten benoem waarop je kunt letten bij het maken van een keuze:
Je hebt ook coaches en trainers die je gouden bergen beloven. Bedenk dat als iets te goed is om waar te zijn, dat meestal ook zo is. Ze passen op jou precies die de trucjes toe, die ze jou vertellen om op jouw klanten toe te passen. Met verfijnde manipulatietechnieken betaal je uiteindelijk veel te veel geld voor een illusie. Is dat wat jij wilt?
1. het concreet toepassen van wat je al weet 2. patronen wilt doorbreken of 3. tegen problemen aanloopt.
Mijn aanbod blijkt dus perfect aan te sluiten op de blog van Tiggelaar. Dankjewel Ben!
Groet,
Lars Lutje Schipholt